Gradinita de Acasa

Ai auzit despre...

Lista de cumpărături pentru un stil de viaţă sănătos



lista_cumparaturiCa să faci trecerea la un stil de viață sănătos îți trebuie în primul rând o planificare și o organizare atentă. Alcătuirea unui meniu săptămânal și întocmirea unei liste de cumpărături sunt primii pași care ne vor ajuta să economisim timp și bani, plus că nu vom fi tentați să trișăm și să mâncăm lucruri nesănătoase. Hrana sănătoasă înseamnă să gătim cu ingrediente naturale, folosind metode blânde de gătire, fără fast-food, alimente procesate, dulciuri rafinate etc.

De aceea am creat o listă de alimente de unde să vă inspirați când mergeți la cumpărături sau concepeți meniuri sănătoase.
Cumpărăturile le facem, de obicei, de la Naturalia, magazine online cu produse bio, piață, târguri, câteodată din supermarket.

1. Cap de listă când mergem la cumpărături sunt legumele și fructele. Și aici apare și prima problemă: majoritatea fructelor și legumelor din supermarket sunt modificate genetic, culese de când sunt verzi și coapte în cutii pe drumul lung spre destinație, tratate cu multe pesticide etc. Așa că de cele mai multe ori recurgem la alte surse de unde ne aprovizionăm: piață, târguri sezoniere, surse proprii. Încercăm sa consumăm doar legume și fructe de sezon, iar vara congelăm kilograme întregi de afine, zmeură, mure, căpșune și cătină, pe care le folosim în sezonul rece ca aliat pentru întărirea imunității și împotriva răcelilor. Fructele le consumăm ca masă separată, gustare între mese: mere, pere, gutuie, kiwi, banane, ananas, citrice, rodii, cirese, vișine, căpșune, pepene etc.
Nu există masă fără legume, pe cât posibil în stare crudă. Punem accent pe avocado, cartofi dulci, vlăstari, rădăcinoase, legumele intens colorate, bogate în antioxidanți.
2. Cereale integrale și pseudo-cereale: toate cerealele le iau de la Naturalia, organice: făină integrală, fulgi de ovăz, secară, orz, tărâțe de ovăz, mei boabe și fulgi, tapioca, hrișcă boabe și fulgi, quinoa boabe și fulgi, amaranth, griș integral, cous cous integral, mălai, orez integral și sălbatic, paste integrale. Mai cumpăr făină de hrișcă, orez, migdale pentru diverse rețete fără gluten. De 2 ani facem pâine integrală în casă.lista_cumparaturi2
3. Semințe și condimente: in, susan integral, chia, floarea soarelui, cânepă, mac, dovleac, pin, vanilie, carob sau pudră de roșcove, scorțișoară, fulgi de drojdie inactivă. Semințele le folosim proaspăt râșnite în salate, budinci, terciuri sau smoothie-uri. Budinca de chia cu lapte de migdale homemade și miere de mur este preferata noastră. O savurăm săptămânal pentru multiplele beneficii ale semințelor de chia. Din susan și semințe de cânepă fac lapte vegetal.
4. Nuci: migdale, nuci românești, alune de pădure, caju, nuci macadamia, fistic. Le mâncăm hidratate, ca atare sau în diverse combinații: granola, deserturi raw, creme sau batoane cu cereale etc.
5. Leguminoase: năut, linte roșie, verde, fasoale uscată, mazăre, soia. Sursă importantă de proteine și nu numai, le includem frecvent în meniu: hummus, supe cremă de linte, năut sau gătite cu legume, pateuri etc.
6. Fructe deshidratate: curmale, smochine, stafide, goji, dude, merișoare, mere, prune, fulgi de cocos. Am găsit un magazin cu fructe uscate și diverse nuci, foarte aprovizionat, Ayoub’s dried fruits&nuts.
7. Miere, sirop de arțar, sirop de agave, gemuri, dulciuri. Mierea o procupăm online de pe Apishop. Au diverse sortimente: de mur, zmeur, salcâm, tei, flori de pădure, de mană etc. Câteodata folosim gemuri și dulcețurile de Topoloveni, fără zahăr și conservanți. Dulciurile le facem în casă, din făină integrală, iar pe post de îndulcitori folosim miere (pentru dulciurile nepreparate termic), sirop de agave sau arțar și uneori zahăr brun de trestie sau palmier. Când nu am timp de stat în bucătărie, apelam la crackerși cu semințe, grisine sau batoane cu cereale de la Naturalia.
8. Lactate, ouă, carne. Încercăm să limităm consumul de produse de origine animală și doar din surse sigure. Am înlocuit lactatele de vacă cu cele de capra: lapte, chefir, iaurt și brânză de capră. Ouăle și carnea le mâncăm foarte, foarte rar, mereu de proveniență ecologică din propria curte.
9. Uleiuri: de măsline extravirgin, sâmburi de struguri, de in, de cocos – toate presate la rece.
10. Propolis, polen. Propolisul este antibioticul natural perfect, și-a făcut efectul de câte ori am avut nevoie la el. Ambele le folosim pentru întărirea imunității.

Aceasta este lista generală, ea poate fi adaptată după nevoile și obiceiurile fiecărei familii. Dacă am omis ceva, voi face update pe parcurs, dar aștept și sugestii din partea voastră privind alimentele sănătoase pe care le folosiți!

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

3 Comments

  1. gabryelleNovember 17, 2013 at 9:18 amReply

    este foarte bine venita aceasta lista.multumim pt informatii…asteptam si idei de meniu pentt o saptamana daca se poate…nu ne laudam cu mancarea sanatoasa dar incercam sa invatam acest lucru..e bine ca existati

    • CrisNovember 17, 2013 at 6:29 pmReplyAuthor

      E bine că încerci să te informezi şi uşor-uşor vei începe să aplici aceste principii sănătoase! Cât despre conceperea unui meniu pentru o săptămână, lucrez la un articol în acest sens. Mulţumesc pentru vizită şi te mai aştept cu drag!

  2. gabryelleNovember 21, 2013 at 2:33 pmReply

    as dori mai multe detalii despre propolis.in ce afectiuni e bun si cum se foloseste..multumesc

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Petreceri pentru copii

Publicitate

Publicitate